Bescherm je huid met omega-3 en antioxidanten

De beste bescherming tegen zonnebrand komt van binnenuit. Planten beschermen zichzelf tegen de zon met antioxidanten. De mens doet dat ook, maar de meeste mensen krijgen te weinig antioxidanten binnen via de voeding. De huid is bovendien de laatste die voorzien wordt van voedingsstoffen. Als je reserves uitgeput zijn door een gebrek aan antioxidanten in de voeding, stress, intensief sporten, roken en andere nutriëntenrovende factoren, dan wordt je huid helemaal niet voorzien van de beschermende stoffen die het nodig heeft. Mensen die voldoende antioxidanten in hun huid hebben, verbranden niet of veel minder snel in de zon, zelfs wanneer ze geen zonnecrème smeren. Ook omega-3 vetzuren beschermen tegen zonnebrand en huidkanker. Wie veel omega-3 rijke voeding eet of een hoog gehalte aan omega-3 in het bloed heeft, heeft veel minder kans om huidkanker te krijgen dan iemand die meer omega-6 rijke voeding eet of meer omega-6 in het bloed heeft.

Voorkom zonnebrand in de eerste plaats door het eten van veel groenten, fruit en omega-3 rijke voeding (vis, algen, vlaszaad, waterkers). Neem indien nodig extra omega-3 vetzuren en antioxidanten zoals vitamine C, E, carotenoïden, resveratrol, bioflavonoïden, EGCG uit groene thee, mariadistel, curcumine en pycnogenol.

Wil je je toch uitwendig beschermen tegen zonnebrand, kies dan voor natuurlijke beschermingsproducten.