Gezonde amandelcake

Er zijn manieren om bijvoorbeeld een cake te maken die echt gezond is. Daarmee bedoel ik veilig voor kinderen, diabetici, ik denk zelfs geheel glutenvrij en je gezond genoeg om als aanvulling bij het ontbijt te gebruiken (naast je fruit…)

CAKE VAN AMANDELMEEL:

400 gram amandelmeel (b.v. bij Goodiees, Makro, gezondheidswinkel)

5 eieren (2 geheel, 3 alleen eiweit) liefst omega 3 eieren

125 gram tot 150 gram Palmsuiker (glycemische index 30-35) heet ook wel Gula Djawa

2 flinke eetlepels echte yoghurt (te vervangen met 2 eetlepels olijfolie of ghee of roomboter)

1 eetlepel ghee of olijfolie of roomboter

snufje zout

snufje kaneel (sommigen kunnen daar niet tegen)

zakje bakpoeder (geen gist)

HOE:

1) oven voorverwarmen op 170 graden

2) alles door elkaar roeren (maakt niet uit in welke volgorde) met b.v. mixer

3) rond taartblik of cakeblik invetten met olie of boter

4) inhoud in taartblik doen en in midden van oven

5) ongeveer 35 minuten bakken

6) afkoelen, klaar

Noot 1:

Palmsuiker kan worden vervangen door honing of een melasse, maar dan is de cake een stuk minder gezond. Palmsuiker is echt de ideale suiker; lage glycemische waarde, kan ook in koffie e.d. (lost juist heel snel op) en is ook lekker.

Noot 2:

Een flinke appel, in stukjes gesneden, heerlijk mee roeren en -bakken in het beslag is een leuke afwisseling.
Daarnaast kan je naar wens stukjes noot e.d. toevoegen, maar realiseer je dat er al 400 gram noten in zit!