Neem je vitaminen – of juist niet – of teveel?

Positieve invloed van vitaminen en mineralen

Al enkele decennia geleden is aangetoond dat het suppleren van veel vitamines een positieve invloed heeft op de gezondheid van de mens. Er is ook aangetoond dat veel stoffen (vitamines en mineralen) echt onmisbaar zijn voor het lichaam.

De volgende denkwijze is ontstaan

Als een beetje van iets goed is, meer nog beter is. Daar is het een beetje fout gegaan. 

Controversieel

Er zijn nu meerdere onderzoeken afgerond (en zelfs afgebroken) die het tegendeel aantonen. (dit artikel schrijven we niet omdat wij anti-supplement zijn, integendeel zelfs)

Met name vitamine A en E zijn op zijn minst controversieel te noemen.

Onderzoek 1

29,000 Finse rokende mannen kregen dagelijks een dosis vitamine E, of Beta caroteen of beide, of een placebo.Het onderzoek toonde aan dat de mannen zie tussen de 5 tot 8 jaar beta-caroteen hadden genomen aanzienlijk eerder stierven aan longkanker of een hartziekte.
Bron: The New England Journal of Medicine in 1994

Onderzoek 2

Een aantal jaren later een ander onderzoek.
18.000 mensen met een vergroot risico op longziekten door blootstelling aan asbest of roken of een combinatie daarvan kregen een combinatie van vitamine A en beta-caroteen, of een placebo. De studie is abrupt stopgezet toen bleek dat het sterftecijfer onder de proefpersonen 46% steeg in plaats van daalde.
Bron: The New England Journal of Medicine in 1996

Verdere onderzoeken die we hier aanhalen

In 2005 is er een overzichtscalculatie gepubliceerd van 19 onderzoeken waarbij vitamine E de levensverwachting juist korter maakte in plaats van verlengde of op zijn minst neutraal bleef. Ook is in 2005 een studie gepubliceerd waarbij vitamine E het risico op hartfalen groter maakte. En als laatste in 2011 een onderzoek onder mannen waarbij bleek dat de kans op prostaat kanker aanzienlijk toenam bij toediening van een vitamine E supplement.
Bron: Journal of the American Medical Association 2011

Er zijn nog veel meer onderzoeken en de rode lijn is dat een multivitamine met lage doseringen een 8% hogere levensverwachting geeft, terwijl een hoge dosering deze juist verlaagt.

Conclusie

Neem een multivitamine met:

  • maximaal 150 ie vitamine
    bij voorkeur een mix van de 4 tocopherolen (d-alfa, d-beta-, d-delta- and d-gamma)
  • de vitamine E dient in ieder geval niet DL-alpha tocopherol te zijn, D-alpha alleen is wel o.k.)
  • vitamina A maximaal 0,6 mg (600 mcg) of 2500 IU en (ex) rokers liefst A in de vorm van betacaroteen mijden.
  • boven de 50 jaar zeker niet meer dan deze twee waardes (hierboven)
  • boven de 50 jaar overigens liefst ook geen ijzer in je multi (tenzij je een totale vegetariër bent)
  • een multivitamine vinden waar deze hoeveelheden A en E in zitten kan best lastig zijn.

Naar aanleiding van vragen

Dit artikel is eerder in kleine kring gepubliceerd en dat leverde uiteraard de vraag op welke multi-vitamine is dan goed of veilig?
Wij verkopen geen vitamines maar doen wel heel veel onderzoek voordat wij een aanschaf overwegen of iets innemen en de kennis van onze eigen gevolgde scholing en de opleidingen die Nederlof Centrum geeft wegen daarin uiteraard altijd mee.

Wat wij zelf nemen en onze naasten adviseren:

  • Onder de 50 jaar en minimaal 7 jaar niet-roker: Merk: Vitals, type: Elke Dag Tabletten. De multi van Solgar, type: Formula VM75 is weliswaar goed maar is erg hoog gedoseerd en bevat ook erg veel Vitamine B. We zien die meer als ‘herstel’ multi na ziekte.
  • Onder de 50 jaar en roker of recente ex-roker: Merk Vitals, type: Elke Dag Capsules
  • Boven de 50 jaar:Merk Vitals, type: Elke dag Senior
  • Datzelfde merk heeft ook een junior versie multi-vitamine.

Zoals je ziet zitten er een aantal producten van Vitals bij. Dat heeft een reden: de samenstelling is op dit moment de meest verantwoorde die we konden vinden en ze hebben het aangedurfd de meest recente conclusies binnen de wetenschap te implementeren. Zoals minder E en A in hun producten terwijl de verdere samenstelling van hun multivitamines juist gigantisch breed is (je hebt bijna geen aanvullende tabletten nodig!)

Waar je verder nog aan kunt denken:

  • Calcium tablet: alleen als je rood (niet perse rood klaargemaakt) vlees eet, dan tijdens het eten innemen
  • Magnesium (een goed type, liefst taurine gebonden en een goed merk, ook van Vitals is deze uitstekend)
  • B12 zuigtabletjes als je B12 slecht opneemt (vooral bloedgroep A en AB boven de 40 jaar en zelfde bloedgroepen die geen of weinig rood vlees eten)
  • Curcuma regelmatig in je eten
  • Kaneel in producten met suiker (om je suikerspiegel te normaliseren…)
  • Omega 3 (liever niet in tabletvorm, zeker niet voor mannen van 50+, beter sardines)
  • B-complex: als je een van genoemde multi-vitamines neemt is dit eigenlijk overbodig, behalve bij meer dan bovengemiddeld suiker of alcohol gebruik.
    Noot: als je extra B-complex neemt hou dan de hoeveelheid B6 in de gaten: als je tenen ongevoelig worden neem je echt teveel…
  • Af en toe een extra hoeveelheid vitamine C
    (met af en toe bedoelen we 2-4 keer per week)
 Algemene opmerking
Hierbij gaan we er vanuit dat je per dag minimaal 80 gram fruit eet en minimaal 200 gram groente (300 gram nog beter)